IMPLIKASI SKB 3 MENTERI TERHADAP TUJUAN PENDIDIKAN ISLAM MODERN
Keywords:
SKB Tiga Menteri, Pendidikan, IslamAbstract
Specific facts of the joint decree of 3 ministers regarding the use of uniforms and attributes in school environments managed by regional governments at primary and secondary levels have been officially issued, signed by minister of education and culture Nadiem Anwar Makarim, Minister of home affairs Tito Karnavian, and minister of Religious affairs Yaqut Cholil Qoumas. This joint decree established that all public schools in Indonesia, except Aceh Province, regulate the use of religious uniforms and attributes for students, teachers, and staff. The research objective is to examine the implications of this decree on islamic education objectives. Employing a qualitative approach with a literature review, the study highlights that the decree brings fundamental changes to indonesia’s islamic education system, particularly in madrasah,by recognizing their equivalence to general schools and expanding social mobility and educational access for madrasah students. Data collection involves reviewing books on islamic education and journals on the decree’s implications.
References
Alfarisi, S., & Bakar, Y. A. (2022). SKB 3 MENTERI DAN IMPLIKASINYA PADA PENDIDIKAN ISLAM. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 1–9. http://jurnal.tarbiyah.stainsorong.ac.id/index.php/al-fikr
Chairiyah, Y. (2021). SEJARAH PERKEMBANGAN SISTEM PENDIDIKAN MADRASAH SEBAGAI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1).
Hanipudin, S. (2019). Pendidikan Islam di Indonesia dari Masa ke Masa. Matan : Journal of Islam and Muslim Society, 1(1), 39. https://doi.org/10.20884/1.matan.2019.1.1.2037
Hidayati, Y., Sonia, C., & Panggabean, H. S. (2023). INOVASI PENDIDIKAN MELALUI SKB 3 MENTERI. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4). http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp
Huda, M., & Rodin, R. (2020). Perkembangan Pendidikan Islam di Indonesia dan Upaya Penguatannya dalam Sistem Pendidikan Nasional. In Journal of Islamic Education Research (Vol. 1, Issue 02). Juni.
Iswati, S. Pd. I. M. Pd. I., & Dacholfany, M. E. , Dr. M. I. (2021). Kapita Selekta Pendidikan Islam (1st ed.). CV. LADUNY ALIFATAMA.
Jannah, F. (2013). PENDIDIKAN ISLAM DALAM SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL. Dinamika Ilmu, 13(2).
Johan, B., Husnah, F. M., Puteri, A. D., Hartami, H., Rahmah, A. A., & Adnin, A. R. J. (2024). Tantangan dan Peluang Pendidikan Islam dalam Konteks Modern. Jurnal Pendidikan Islam, 1(4), 1–13. https://doi.org/10.47134/pjpi.v1i4.758
Khoiriyah, A. H., Della, N., Huda, D. R. N., Rifa, A. N., & Pratama, D. F. N. (2023). Pendidikan Islam Tradisional Dan Modern. AL-RIWAYAH, 15(2), 2023. https://e-jurnal.iainsorong.ac.id/index.php/Al-Riwayah
Listari, W. K., & Alimni. (2023). Pendidikan Islam Masa Dinasti Abbasiyah dan Perkembangan Pendidikan Islam Masa Modern. Jurnal Pendidikan Tematik, 4(2).
Muwafiqoh, A., & Ulum, K. (2023). INOVASI DAN TRANSFORMASI PENDIDIKAN ISLAM MELALUI SKB 3 MENTERI. SAP (Susunan Artikel Pendidikan, 7(3).
Nurhayati, A. (2013). FENOMENA MADRASAH PASCA SKB 3 MENTERI TAHUN 1975 DAN IMPLIKASINYA TERHADAP DUNIA PENDIDIKAN ISLAM. Ta’allum, 1, 133–144.
Putri, L. (2024). KONSEP DAN TUJUAN PENDIDIKAN ISLAM. ADIBA: JOURNAL OF EDUCATION, 4(1), 39–43.
Ramadhan, S. A., & Hartati, Z. (2023). ANALISIS KEBIJAKAN PENDIDIKAN ISLAM DAN IMPLIKASINYA BAGI MADRASAH DULU-SEKARANG (SKB 3 Menteri Tahun 1975, UUSPN No. 2 Tahun 1989 dan UU. No. 16 Tahun 2001). Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kearifan Lokal (JIPKL), 3(4), 194–05.
Rohmah, M. R., & Arifin, Z. (2017). Eksistensi dan Pengembangan Kurikulum Madrasah Aliyah Program Keagamaan (MAPK) MAN 1 Surakarta. Jurnal Pendidikan Madrasah, 2(2). https://doi.org/10.14421/jpm.2017.22-11
Sabella, F., Antika, & Wahyudi, M. (2022). IMPLIKASI SURAT KEPUTUSAN BERSAMA (SKB) TIGA MENTERI 1974 TERHADAP PERKEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA. At-Tabayyun, 5.
Zakiyah, N. (2013). HAKIKAT, TUJUAN DAN FUNGSI PENDIDIKAN ISLAM DI ERA MODERN. As-Salam, III.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi dan Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.








