PERAN PENDIDIKAN INKLUSI DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN ISLAM
Keywords:
Kualitas Pendidikan, Pendidikan Inklusi, Pendidikan IslamAbstract
Inclusive education is an educational approach that ensures that every student has access, engagement and academic success without discrimination, including students with special needs. Inclusive education also helps to improve the overall quality of education because of the values of justice, compassion and respect for differences taught in Islam. The purpose of this study is to examine the role of inclusive Islamic education in improving the quality of Islamic education. The results show that inclusive education promotes a more flexible learning environment, strengthens the values of ukhuwah and improves teachers' ability to deal with student diversity. Therefore, inclusive Islamic education can be a strategic tool to build a better Islamic education system.
References
Dinas Pendidikan Nasional. (2009). Pedoman Umum Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif.
Ainscow, M., Booth, T., & Dyson, A. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. Routledge.
Al-Ashfahany, R. (2007). Pendidikan Islam dan Multikulturalisme: Perspektif Al-Qur’an.
Al karim dan Terjemah Alquran. (2023). Alquran Pdf Terjemahan.
Arifin, I. (n.d.). Filsafat Pendidikan Islam.
Budi Utomo, Nurrachman Asayyidi, dan A. K. F. (2024). Pendidikan Inklusi Perspektif Pendidikan Islam.
Dainawuri, I. Q. (2015). ‘KAJIAN TEORI A .
Dina Trisia dan Septi Fitri Meilana. (2025). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Inklusi Berbasis Diferensiasi di Sekolah Dasar,”. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar.
Dita Dzata Mirrota. (2024). Tantangan dan Solusi Pembelajaran Agama Islam di Sekolah Inklusi,. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 13.
Farah, A., Agustiyawati, Rizki, A., Widiyanti, R., Wibowo, S., Tulalessy, C., Herawati, F., & Maryanti, T. (2022). Panduan Pendidikan Inklusif. Kepala Pusat Kurikulum Dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementerian Kebudayaan, Riset Pendidikan Kementerian Pendidikan, , Dan Teknologi,.
Luk luk Yata Lalak Muslimin dan Muqowim. (2021). “Peran Kepala Sekolah terhadap Kebijakan Pendidikan Inklusi di tingkat Sekolah Dasar,.” Interdisciplinary Islamic Studies.
Mansir, F. (2024). Peran Pendidikan Inklusi Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 3.
Mulyasa, E. (2013). Manajemen Pendidikan Karakter.
Muzdalifah Rahman et al. (2024). Pendidikan Inklusi: Kebijakandan Evaluasi dalam Pendidikan Inklusi. Journal of Social Humanities and Education, 3.
Nurshafitri, Rini Andriani, dan herlini P. (2025). Strategi Pembelajaran Inklusif dalam Pendidikan Islam: Tantangan dan Solusi. Al Ikhtiar: Jurnal Studi Islam.
Partiwi Ngayunintyas Adi, dkk. (n.d.). Manajemen Perilaku dalam Pendidikan Inklusi: Isu, Tantangan, dan Solusi bagi Guru dan Siswa,”. CONSILIUM: Journal of Education and Counseling,.
Pendidikan., P. (2022). Pengertian Pendidikan. Kajian Pendidikan Islam, 2.
Rizkiana, dkk. (2023). Peran Guru dan Orangtua dalam Perkembangan Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) pada Pendidikan Inklusi.
Subekti. (2017). Paradigma Pendidikan Inklusi dalam Perspektif Pendidikan Islam. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam,.
Sulaiman, A. (2015). Implementasi Pendidikan Inklusif dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3, 45–46.
UNESCO. (2009). Policy Guidelines on Inclusion in Education.
Zulfirman, R. (2022). Implementasi Metode Outdoor Learning dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di MAN 1 Medan. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran, 3.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi dan Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.