PENGGUNAAN METODE INDEX CARD MATCH UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN PEMAHAMAN MATERI IBADAH SHALAT DHUHA PADA KELAS 4 SDN SUKAHARJA 1
Keywords:
Index Card Match, Keaktifan Belajar, Shalat Dhuha, Pemahaman SiswaAbstract
This research aims to increase students' activeness and understanding of the Dhuha Prayer worship material through the application of the Index Card Match method in grade IV students of SDN Sukaharja 1. The research used the Kemmis & McTaggart model of Class Action Research (PTK) approach with two cycles. Initial results showed low student understanding, only 15% achieved learning completion. After the Index Card Match method was applied, there was a gradual increase: in the first cycle it reached 30%, and in the second cycle it increased to 50%. The average score also increased from 41.75 in the pre-cycle to 62.25 in the second cycle. This method has proven to be effective in creating active and enjoyable learning and increasing students' understanding of the Dhuha prayer material.
References
Damayanti, N. S. (2022). Penerapan Metode Index Card Match Dan Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mts Yaspi Paki. Al Ghazali, 5(1), 39–47. https://doi.org/10.52484/al_ghazali.v5i1.302
Maryati, Y. S., Saefullah, A. S., & Azis, A. (2025). LANDASAN NORMATIF RELIGIUS DAN FILOSOFIS PADA PENGEMBANGAN METODOLOGI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi dan Humaniora, 1(2), 65-84.
Muflihah, A. (2021). Jurnal Pendidikan Indonesia Pendidikan meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa melalui model pembelajaran indexcard math pada pembelajaran matematika Ai Muflihah Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Kabupaten Tangerang Banten , Indonesia Email : aimuflihah3. Pendidikan Indonesia, 2(1), 152–160.
Muflihah, A. (2021). Jurnal Pendidikan Indonesia Pendidikan meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa melalui model pembelajaran indexcard math pada pembelajaran matematika Ai Muflihah Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Kabupaten Tangerang Banten , Indonesia Email : aimuflihah3. Pendidikan Indonesia, 2(1), 152–160.
Muhammad Hakiki 1, D. P. C. 2. (2021). Upaya Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Index Card Match di Kelas V SD Negeri 60/II Muara Bungo Kecamatan Rimbo Tengah Kabupaten Bungo. 02, 18–24.Cantika, Y. (2022). Tata Cara Sholat Dhuha: Keutamaan dan Doa Setelah Sholat Dhuha. Gramedia Blog.
Muhnara, , Misnahb, B. R., Iskandard, Nurwahyunie, & Elfiraf, N. (2024). PENERAPAN MODEL KOOPERATIF TIPE INDEX CARD MATCH PADA PEMBELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR. JURNAL ILMU PENDIDIKAN AHLUSSUNNAH, 7(1).
Nurhayati, H., & , Langlang Handayani, N. W. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Nurhayati, H., & , Langlang Handayani, N. W. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532.
Raipartiwi, N. K. (2022). Penerapan Metode Index Card Match Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa. Indonesian Journal of Educational Development, 2(4), 589–598. https://doi.org/10.5281/zenodo.6203533
Raipartiwi, N. K. (2022). Penerapan Metode Index Card Match Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa. Indonesian Journal of Educational Development, 2(4), 589–598. https://doi.org/10.5281/zenodo.6203533
Saefullah, A. S. (2024). Penerapan program Taḥqik (Taḥfīdẓ, Qirā’ah, Kitābah) pada pembelajaran Al-Qur’an di SDIT Al-Hikmah Kota Cirebon. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3108-3122.
Saefullah, A. S. (2024). Ragam Penelitian Kualitatif Berbasis Kepustakaan Pada Studi Agama dan Keberagamaan dalam Islam. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(4).
Shiyami, D. (2018). Metode Penelitian. Nuevos Sistemas de Comunicación e Información, 46–74.
Sularsih, E. Y., & Muammar. (2020). PENERAPAN STRATEGI INDEX CARD MATCH PADA PEMBELAJARAN TEMA “MENUJU MASYARAKAT SEJAHTERA” KELAS VI DI MI (Placeholder1)MUHAMMADIYAH LOSARI. Jurnal Al-Miskawaih, 1(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi dan Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.