MULTIMEDIA INTERAKTIF DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB: PERSPEKTIF STUDI KEPUSTAKAAN
Keywords:
Bahasa Arab, Multimedia Interaktif, Perspektif Studi PustakaAbstract
The teaching of Arabic in the digital era faces complex challenges that demand innovative responses from educators. These include low student motivation and the predominance of traditional teaching methods. As a foreign language with distinct phonetic and grammatical structures, Arabic often appears difficult and unappealing to learners. This literature-based study investigates the potential of interactive multimedia as a strategic tool to revitalize Arabic language learning. Drawing from recent academic literature, this study explores the definition, characteristics, implementation models, and pedagogical advantages of interactive multimedia. Findings highlight that interactive multimedia—which integrates text, audio, video, animation, and user interaction—not only enhances engagement and comprehension but also accommodates diverse learning styles. It enables active participation, repeated practice, and contextual understanding, crucial for mastering Arabic language skills. However, effective implementation requires adequate infrastructure, digital literacy, and teacher readiness. This study offers theoretical insight and practical guidance for Arabic language educators and media developers aiming to foster more effective and engaging learning environments.
References
Abdurrauf, A. (2024). STRATEGI PEMBELAJARAN MUHADATSAH DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN BAHASA ARAB DI MTS LABORATORIUM JAMBI. Universitas Jambi.
Achla, A., Wahyuddin, W., & Deviana, A. D. (2023). Penggunaan Multimedia Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Aliyah Muallimin Darussalam Martapura. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyarakatan, 22(2).
Ahmad, A. K., Rahayu, K. M., & Lisnawati, S. (2023). Pembelajaran berbasis e-learning di madrasah dalam peningkatan kualitas pendidikan: Kasus MTsN Al Azhar. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 21(3), 275–289.
Aulia, A. A., Arifina, D. F., Bara, M. H. B. B., Jabat, Y. J., & Nasution, S. (2024). Tranformasi Pembelajaran Bahasa Arab: Menavigasi Tantangan dan Peluang di Indonesia Pada Era Digital. Perspektif: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 2(4), 158–168.
Dariyadi, M. W. (2018). Penggunaan software “sparkol videosribe” sebagai media pembelajaran bahasa Arab berbasis ICT. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 4(4), 272–282.
Handayani, S. (2022). Pemanfaatan Video Animasi Youtube Untuk Meningkatkan Pengembangan Maharah Istima’Bahasa Arab. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 104–115.
Hijriyatun, H., Sutaman, S., & Fitriani, L. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Edmodo dalam Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi Covid-19. Taqdir, 7(2), 145–164.
Kertati, I., Muhammadiah, M. ud, Zamista, A. A., Rahman, A. A., Yendri, O., Pratama, A., Rusmayadi, G., Nurhayati, K., Zebua, R. S. Y., & Artawan, P. (2023). Model & metode pembelajaran inovatif era digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Manurung, P. (2020). Multimedia Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid 19. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 14(1), 1–12.
Mappanyompa, M. M., & Ali, M. A. M. A. M. (2017). Urgensi Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Peningkatan Motivasi BelaJar Siswa Dalam PembelaJaran Bahasa Arab Kelas Va Min Malang 2. Ibtida’iy: Jurnal Prodi PGMI, 2(2), 54–80.
Mazyuna, A. L., & Mad’ali, M. (2025). Reformulasi Strategi Pembelajaran Bahasa Arab di Era Disrupsi Digital: Perspektif Kontemporer Pendidikan di Indonesia. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 5(2), 32–46.
Nurhuda, A. (2022). Analisis kesulitan belajar bahasa Arab pada santri Nurul Huda Kartasura. Al-Fusha: Arabic Language Education Journal, 4(1), 23–29.
Rahmayanti, I. (2023). Vlog Sebagai Hasil Produk B Berbicara Bahasa Arab.
Rozali, Y. A. (2022). Penggunaan analisis konten dan analisis tematik. Penggunaan Analisis Konten Dan Analisis Tematik Forum Ilmiah, 19, 68.
Saefullah, A. S. (2024). Pengembangan Bahan Ajar PAI Perspektif Inovasi Pendidikan. Rumah Literasi Publishing.
Saefullah, A. S. (2024). Ragam Penelitian Kualitatif Berbasis Kepustakaan Pada Studi Agama dan Keberagamaan dalam Islam. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(4), 195–211.
Sholihah, E., Supardi, A., & Hilmi, I. (2022). Teknologi Media Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Urwatul Wutsqo: Jurnal Ilmu Keislaman Dan Pendidikan, 3(1), 33–42.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi dan Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.