TRANSFORMASI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI ERA DIGITAL: ANTARA INOVASI TEKNOLOGI DAN TANTANGAN PENERAPAN
Keywords:
Bahasa Arab, Era Digital, Inovasi Teknologi, Tantangan, Transformasi PendidikanAbstract
The study of Islam is inherently connected to the learning of Arabic. As the language of the Qur'an, Hadith, and other Islamic texts, Arabic plays a pivotal role in understanding Islam’s teachings. In the era of Industry 4.0 and Society 5.0, Arabic language education has undergone a significant transformation. Traditional methods are being replaced by technology-driven approaches that offer interactive, flexible, and contextual learning opportunities. This transformation involves the use of digital platforms to enable real-time interaction between teachers and students, providing access to multimedia content, and fostering more engaging learning experiences. However, challenges remain, including limited infrastructure, lack of digital literacy among some teachers, and the digital divide between urban and rural areas. This paper explores the opportunities and challenges of Arabic language education in the digital era through a literature review, focusing on the integration of technology into learning environments. The findings aim to contribute to the development of adaptive and effective strategies for Arabic language teaching in the modern digital context.
References
Akhsan, A., & Muhammadiyah, A. (2020). Model belajar dan pembelajaran bahasa arab generasi milenial. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 105–119.
Aprizal, A. P. (2021). Urgensi pembelajaran bahasa Arab dalam pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Guru, 2(2).
Desrani, A., Febriani, S. R., & Ilhami, R. (2022). Persepsi mahasiswa dalam penggunaan teknologi pembelajaran bahasa arab pada pertemuan tatap muka terbatas di masa pandemi covid-19. Alibbaa’: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 1–19.
Faroid, U., Maulidyaningrum, H., Hadi, W., & Salsabila, U. H. (2025). CHATBOT MONDLY SEBAGAI MEDIA INOVATIF DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 12(1), 253–264.
Fitri, T., & Hasibuan, R. (2024). Transformasi Pembelajaran Bahasa Arab Di Sekolah Dasar Islam Terpadu Alam Talago: Pendekatan Kurikulum Berbasis Teknologi. Journal in Teaching and Education Area, 1(1), 113–129.
Fricticarani, A., Hayati, A., Hoirunisa, I., & Rosdalina, G. M. (2023). Strategi pendidikan untuk sukses di era teknologi 5.0. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 4(1), 56–68.
Helty, H., Rahmadani, A., & Syayidi, M. (2024). Pengembangan literasi digital dalam pembelajaran bahasa Arab. Indonesian Research Journal on Education, 4(2), 345–347.
Hidayah, N., Parihin, P., & Rusandi, H. (2023). Dampak Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran Bahasa Arab Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Journal of Millenial Education, 2(1), 89–98.
Khabiir, I. N. A., & Ridlo, M. A. (2025). TRANSFORMASI HADIS KE MEDIA DIGITAL. Jurnal Syaikh Mudo Madlawan: Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(1), 154–161.
Kurniati, D. (2022). Penggunaan Media Sosial Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Model Blended Learning. Ta’limi| Journal Of Arabic Education And Arabic Studies, 1(2), 119–138.
Manoppo, N., Laubaha, S. A., & Basarata, N. (2022). Ragam Aplikasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 85–99.
Marsuki, N. R., Saifullah, M., & Nurdin, N. (2025). Dampak Sosial Media Terhadap Pembelajaran dan Interaksi Siswa. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(1), 26–44.
Mulia, H. G., Nurlaila, I., Afifah, A., Naufal, M., & Ali, A. W. S. (2023). Pengaruh gamifikasi terhadap keaktifan peserta didik dalam pembelajaran maharah bahasa Arab. Prosiding Seminar Nasional Orientasi Pendidik Dan Peneliti Sains Indonesia, 2, 65–71.
Nurjannah, L. P., & Azura, N. (2025). PERAN TEKNOLOGI DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Shibghoh: Prosiding Ilmu Kependidikan UNIDA Gontor, 3(1), 1297–1304.
Ridwan, A. I., Alim, A., & Alkattini, A. H. (2024). Pengembangan Maharotul Qiroah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Negeri 4 Bogor. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 17(1), 202–226.
Saefullah, A. S. (2024). Pengembangan Bahan Ajar PAI Perspektif Inovasi Pendidikan. Rumah Literasi Publishing.
Saefullah, A. S. (2024). Ragam Penelitian Kualitatif Berbasis Kepustakaan Pada Studi Agama dan Keberagamaan dalam Islam. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(4), 195–211.
Safarudin, R., Zulfamanna, Z., Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian kualitatif. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 9680–9694.
Safitri, A., Alfattunisa, A., Afifah, A., Abdullah, D., & Mardani, D. (2025). Efektivitas Media Interaktif Berbasis Digital dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Siswa MI. Wulang: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 45–56.
Sakinah, N., & Sofa, A. R. (2025). Implementasi pendekatan holistik dalam pembelajaran bahasa Arab di MA Raudlatus Syabab Sukowono Jember. Ikhlas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 2(2), 198–212.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi dan Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.