ANALISIS NILAI-NILAI ISLAM PADA LAGU TOMBO ATI DALAM PANDANGAN BUDAYA SENI ISLAM
Keywords:
Nilai-Nilai Islam, Tombo Ati, Budaya Seni IslamiAbstract
This research aims to analyze and describe Islamic values. Especially the sufistic value of morality, which is contained in the lyrics of the song Tombok Ati (Obat Hati) version of KH. H. Ahmad Asrori Al-Ishaqi, as well as examining its position as a cultural da'wah media in the perspective of Islamic art. This study uses a Qualitative-Descriptive approach with the type of Isis Analysis (Critical Content) with a focus on the meaning of the lyrics of the song Tombo Ati. The method is supported by literature studies of the main scientific sources, namely the study of Sufism, art in the view of fiqh, and acculturation of Islamic culture. The analysis technique is with the reduction of 5 sufistic pillars, and cultural semiotics. The results of the research shown that the song contains 5 values of Tazkiyatun Nafs, namely cleansing the soul: reading the Qur'an and its meaning, establishing night prayers, fasting and almsgiving, gathering with righteous people, and finally multiplying dhikr. These 5 values are the practical formula of effective Sufism Akhlaki. The values contained in this song are also continuous with the values of Sufism in the Javanese tradition, by emphasizing that the function of art is as a worship of ghairu mahdah
References
Adnan. (2017). Riyadhah Mujahadah Perspektif Kaum Sufi. Sifa Al-Qulub, 1(2).
Al-Qadarwy, Y. (2001). Nasyid Versus Musik Jhiliyah. Bandung: Mujahid Press.
Al-Qardawy, Y. (1999). Pedoman Bernegara dalam Perspektif Islam (terjemahan). Jakarta: Penerbit Buku Islam Utama.
Choironi, M. A. (2021, Januari 4). Bukan Sunan Bonang, Ini Ulama Pencetus Tombo Ati. https://islami.co/bukan-sunan-bonang-ini-ulama-pencetus-tombo-ati/, hal. 61-62.
Fikri, S. (2014). Seni Musik dalam Perspektif Islam. Studi Multidisipliner, 1(2), 1-25.
Hannah Zulkifli, K. O. (2022). PENDEKATAN NASYID DALAM DAKWAH ISLAM. SEMINAR DAKWAH & WAHDAH AL-UMMAH 2022.
Irawan, I. (2012). Perubahan Budaya Organisasi Pendidikan Tinggi Islam Megeri di Indonesia.
Ismanto, H. (2019). PESAN DAKWAH PADA LAGU AISYAH ISTRI RASULULLAH (Analisis Semiotik Roland Barthes). Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 1(1).
Jamalus. (1988). Pengajaran Musik Melalui Pengalaman Musik. Jakarta: Proyek.
Junaidin Basri, H. S. (2024). RIYADHAH SEBAGAI MODEL ALTERNATIF PEMBINAAN AKHLAK. Al-Qalam : Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 18(4), 2902.
Mohamed, E. S. (2017). Analisis Terhadap Peranan Nasyid Dalam Dakwah. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 7(1), 227-242. Universiti Malaya Kuala Lumpur.
Mutholingah, S. (2021). METODE PENYUCIAN JIWA (TAZKIYAH AL-NAFS) IMPLIKASINYA BAGI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. TA’LIMUNA, 10(1),70.
Nabilah Syumaisi, D. S. (2021). Analisis Struktur Musik dan Makna Lirik Lagu Tombo Ati – Opick. Jurnal Pendidikan Seni, 4(1), 61-62.
Nasr, S. H. (1993). Spiritualitas dan Seni Islam (terjemahan Sutejo). Bandung: Mizan.
Pratama, F. S. (2023). DARI SUFISTIK KE POP RELIGI : SEJARAH TRANSFORMASI MUSIK DALAM PERADABAN ISLAM. Al-Tsaqafa : Jurnal Ilmiah Peradaban Islam, 20(1), 9.
Saefullah, A. S., & Sukmara, D. (2025). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Tradisi Ngalaksa Rancakalong: Sebuah Kajian Kualitatif Etnopedagogis. Borneo Journal of Islamic Education, 5(1), 101-112.
Saefullah, A. S. (2024). Ragam penelitian kualitatif berbasis kepustakaan pada studi agama dan keberagamaan dalam islam. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(4), 195-211.
Sumbulah, U. (2012). ISLAM JAWA DAN AKULTURASI BUDAYA, Karakteristik, Variasi dan Ketaatan Ekspresif. El Harakah, 14(1).
Syarifuddin, A. I. (2021). Transformasi Dinamika Sastra dan Seni Dalam Masyarakat Muslim Indonesia. Al-Mabsut, 15(2), 143-153.
Tanty Sri Wulandari, M. A. (2019). Musik sebagai Media Dakwah. Tabligh : Jurnal Komunikasi dan Penyiaran Islam, 4(4), 457.
Utaminingsih, A. M. (2018). MENINGKATKAN KUALITAS MINDS-SKILL KONSELOR ISLAMI DENGAN MENJAGA KONDISI HATI. JURNAL EDUKASI : Jurnal Bimbingan Konseling, 4(2), 130-132.
Maryati, Y.S., Saefullah, A. S., & Azis, A. (2025). Landasan normatif religius dan filosofis pada pengembangan metodologi pendidikan agama islam. Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi dan Humaniora, 1(2), 65-84
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi dan Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.








