ANALISIS MAKNA DAN NILAI YANG TERKANDUNG DALAM TARI SAMAN SEBAGAI WARISAN BUDAYA NUSANTARA

Authors

  • Ayu Widia Ningsih Universitas Singaperbangsa Karawang Author
  • De Sandi Universitas Singaperbangsa Karawang Author
  • Della Fauziah Universitas Singaperbangsa Karawang Author
  • Dinda Meliana Alwahib Universitas Singaperbangsa Karawang Author
  • Haura Taqiya Kamila Universitas Singaperbangsa Karawang Author

Keywords:

Tari Saman, Nilai, Warisan Budaya, Makna

Abstract

Saman Dance is not just an artistic performance, but a means of conveying moral, religious, and social teachings that reflect Indonesia's cultural identity. This dance involves simultaneous movements, hand clapping, and singing without musical accompaniment, which originated from the teachings of Sheikh Saman in the 15th century. The analysis was conducted descriptively based on data from cultural sources, literature, and dance practices, with a focus on elements such as movement, lyrics, and its social function. The meaning of Saman Dance includes symbols of struggle, education, and Islamic spirituality, while its cultural values include unity, solidarity, religiosity, creativity, cultural respect, recreation, education, tolerance, aesthetics, and humility. These values strengthen the unity and identity of the archipelago amidst the challenges of modernization.

References

Alunaza SD, H. (2015). Analisa Diplomasi Budaya Indonesia Melalui Tari Saman Gayo Dalam Mengukuhkan Identitas Nasional Bangsa. Jurnal Hubungan Internasional, 4(1), 88–96. https://doi.org/10.18196/hi.2015.0069.88-96

Amalia, & Halida. (2024). Analisis Nilai Dakwah Dalam Tari Saman. INOVATIF: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama, Dan Kebudayaan, 10(2), 216–228. https://doi.org/10.55148/inovatif.v10i2.927

Averin, V., & Darmawati. (2024). Nilai-Nilai Sosial Tari Pilin Salapan di Kenagarian Air Bangis Kecamatan Sungai Beremas Kabupaten Pasaman Barat Universitas Negeri Padang , Indonesia Tari tradisional Pilin Salapan bagi masyarakat di sekitar Air Bangis merupakan warisan garis lurus bersya. Nian Tana Sikka : Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(5), 68–78.

Bahry, R. (2014). T ari saman. 6.

Damanik, N. (2023). Agama Dan Nilai Spritualitas. Studia Sosia Religia, 5(2), 47. https://doi.org/10.51900/ssr.v5i2.14624

Darmawan, C. F., & Tinambunan, S. D. (2024). Karakteristik Tari Saman Sebagai Daya Tarik Aceh. MULTIPLE: Journal of Global and Multidisciplinary, 2(2), 1206–1215. E

Energy, C. (2020). en te Pe nd i ón Pe nd i en te de ro ba ón. 1(1), 1–2.

Heniwaty, Y. (2018). Saman Dance of the Aceh People: Identity and Actualization. Journal of Community Research and Service, 2(1), 184. https://doi.org/10.24114/jcrs.v2i1.10374

Husaini, A., Kamaluddin, K., & Fitriani, F. (2023). Dampak Tari Budaya Gayo Tari Saman dalam Tradisi Islam di Desa Titi Pasir Kecamatan Semadam Kabupaten Aceh Tenggara. Yasin, 3(4), 693–703. https://doi.org/10.58578/yasin.v3i4.1296

Imam, A. (2021). Analisis Nilai-nilai Pada Tari Saman. Makalangan, Vol. 8, No(212), 3. https://jurnal.isbi.ac.id/index.php/makalangan/article/download/1616/1090

Jumaeda, S. (2007). Kreativitas Dalam Pedagogik : Jurnal Horizon Pendidikan, 16, 163–174. Mardian, S. (2024). Peran Budaya dalam Membentuk Norma dan Nilai Sosial. Jurnal Ilmu

Sosial,3(11).https://wirabuana.ac.id/artikel/budaya-populer-dan pengaruhnya-dalam pembentukan-nilai-sosial/

Mawarti, S. (2019). Nilai-nilai Toleransi dalam Pembelajaran Agama Islam. Jurnal Toleransi: Media Komunikasi Umat Beragama, 9(1), 70–90. https://ejournal.uin- suska.ac.id/index.php/toleransi/article/view/4324/2657

Putra, S. (2025). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Budaya Tari Saman di Gayo Lues. Jurnal VisionerPendidikan,1(1),125.https://journal.maysapublishing.com/index.php/Hipotesis/index

Rahmadani, T., Fadilah, R., Studi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, P., & Keguruan dan, F. (2025). Pentingnya Penanaman Nilai - Nilai Karakter dalam Pendidikan di EraModern. Jurnal Pendidikan Dan Kewarganegara Indonesia, 2(2), 282–293.

Riyadi, A., Hamid, N., & Saerozi, S. (2022).Internalization of Religious Tolerance Through Cross-Cultural Dialogue in Kendal’s Art Performances. International Journal Ihya’ ’Uluum Al-Din, 24(2), 114–125.https://doi.org/10.21580/ihya.24.2.11377

Saefullah, A. S. (2024). Ragam Penelitian Kualitatif Berbasis Kepustakaan Pada Studi Agama Dan Keberagamaan dalam Islam. Al-Tarbiyah : Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(4), 195– 211.https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i4.1428

Saefullah, A. S., & Sukmara, D. (2025). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Tradisi Ngalaksa Rancakalong: Sebuah Kajian Kualitatif Etnopedagogis. Borneo Journal of Islamic Education, 5(1), 101–112.https://doi.org/10.21093/bjie.v5i1.10660

Wibowo, G. A. (2018). Nilai Pendidikan Budi Pekerti Dalam Seni Tari Saman. Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Sosial, Budaya Dan Kependidikan, 5(1), 177–182. http://ejurnalunsam.id/index.php/jsnbl/index

Maryati, Y. S., Saefullah, A. S., & Azis, A. (2025). Landasan normatif religius dan filosofis pada pengembangan metodologi pendidikan agama islam. Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi dan Humaniora, 1(2), 65-84.

Pendidikan, Literasi Dan Humaniora, 1(2), 66–84.

Zamrodah, Y. (2016). Nilai Estetika Busana Tari Togak Balok Kumantan Godang Di Sanggar Balai Sanggam.Melayu Kota Pekanbaru Provinsi Riau. 15(2), 1–23.

Downloads

Published

16-11-2025

How to Cite

ANALISIS MAKNA DAN NILAI YANG TERKANDUNG DALAM TARI SAMAN SEBAGAI WARISAN BUDAYA NUSANTARA. (2025). Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi Dan Humaniora, 2(2), 23-34. https://jurnal.qolamuna.id/index.php/JQ/article/view/258

Similar Articles

1-10 of 21

You may also start an advanced similarity search for this article.