PERAN PENDIDIKAN HOLISTIK PADA PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MEMBANGUN PSIKOSOSIALPESERTA DIDIK DI ERA DIGITAL

Authors

  • Putri Nur Aini Universitas Singaperbangsa Karawang Author
  • Qonita Elviana Bahiyah Universitas Singaperbangsa Karawang Author
  • Abdul Azis Universitas Singaperbangsa Karawang Author

Keywords:

Era Digital, Pendidikan Agama Islam, Pendidikan Holistik, Psikososial

Abstract

The digital era brings significant changes in the lives of students, including in psychosocial aspects that are increasingly vulnerable to negative influences such as social anxiety, decreased empathy, and identity crises. Islamic Religious Education (PAI) plays a significant role in shaping character and maintaining mental balance of students. However, conventional approaches that only focus on cognitive and normative aspects are considered unable to answer the complexity of the challenges of the times. This article aims to examine the urgency of integrating holistic education in PAI as a strategy to build and strengthen the psychosocial aspects of students. Through a qualitative approach based on literature studies, it was found that holistic education that includes spiritual, emotional, social, and intellectual dimensions is able to provide learning that is more complete and relevant to the needs of today's students. Holistic education in PAI not only forms a good religious understanding, but also fosters mental toughness and social skills that are important in facing the dynamics of the digital era.

References

Emiliza, T. (2019). Konsep Psikososial Menurut Teori erik h. Erikson Terhadap Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Tinjauan Pendidikan Islam Konsep Psikososial Menurut Teori Erik H. Erikson Terhadap Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Tinjauan Pendidikan Islam . (Doctoral Dissertation, Iain Bengkulu).

Fadly, D. (2024). Tantangan bagi perkembangan psikososial anak dan remaja di era pendidikan modern. Studi Literatur. Venn: Journal of Sustainable Innovation on Education, Mathematics and Natural Sciences, 3(2), 66–75.

Gultom, Y. , C. D. , D. M. D. , S. I. , & A. M. K. (2025). Pendidikan Islam di Era Digital. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 6(1), 455–464.

Hidayat, T. , Z. N. , D. I. U. , & L. Z. (2021). Pendidikan holistik dalam pembelajaran PAI:Perspektif Al-Qur’an dan Hadis. Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 93–106.

Hidayatullah, L. D. , M. F. , & F. A. (2024). Implementasi Pendidikan Holistik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP. Qolamuna: Jurnal Studi Islam, 9(2), 17–30.

Jasman, J. (2016). Pendekatan Holistik dalam Pendidikan Agama Islam. Studia: Jurnal Hasil Penelitian Mahasiswa, 1(2), 1–15.

Jazila, A. I. , N. M. R. , & P. M. D. (2024). Mencetak Pemimpin Masa Depan: Peran Pendidikan Agama Islam dan Psikologi Pembelajaran dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. QuranicEdu: Journal of Islamic Education, 4(2), 205–2019.

Jimatul Rizki, N. (2022). Teori Perkembangan Sosial dan Kepribadian dari Erikson (Konsep, Tahap Perkembangan, Kritik & Revisi, dan Penerapan). Epistemic: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 153–172.

Mariani, M. (2021). PENDIDIKAN HOLISTIK DALAM ISLAM: STUDI TERHADAP IQ,

EQ, DAN SQ. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 11(1), 1–11.

Najatunnisa, & Rusita. (2025). Efektivitas pendidikan karakter dalam Kurikulum Merdeka.Psikosospen: Jurnal Psikososial Dan Pendidikan, 1(1).

Pujianti, E. (2024). Kontribusi Pendidikan Agama Islam terhadap Pengembangan Spiritualitasdan Mentalitas Peserta Didik. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1),2551–25562.

Rohita, T. , Z. D. N. , S. E. , W. D. A. , H. R. , P. D. N. S. , . . . & S. F. (2023). Buku Ajar

Psikososial dan Budaya dalam Keperawatan: Berdasarkan Kurikulum Pendidikan Ners Indonesia Tahun 2021.

Solekan. (2022). Implementasi pendidikan holistik dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam di MTs Mifahunnajah Gamping Sleman Yogyakarta . (Skripsi, Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, Program Studi Pendidikan Agama Islam, UIN Sunan Kalijaga).Yogyakarta.

Sunandari, S. , S. A. N. A. , M. S. , V. M. , & K. N. U. (2023). Pengaruh Era Digital pada Pembentukan Karakter Anak di Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(4), 11644–11648.

Sutia, N. , S. G. , & M. J. U. (2022). Pengaruh pendidikan karakter terhadap perkembangan sosial dan emosional siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra),1(2), 1–10.

Wulandari, F. , H. T. , & M. M. (2021). Konsep pendidikan holistik dalam membina karakter Islami. Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 157–180.

Zainuddin, Z. , M. M. , Z. Z. , A. Z. , & S. A. (2024). Membentuk Karakter Islami Sejak Dini:Inovasi Pendidikan Agama Islam Di Era Digital. Raudhah Proud To Be Professionals:Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 9(2), 362–372

Downloads

Published

22-05-2025

How to Cite

PERAN PENDIDIKAN HOLISTIK PADA PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MEMBANGUN PSIKOSOSIALPESERTA DIDIK DI ERA DIGITAL. (2025). Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi Dan Humaniora, 2(1), 61-70. https://jurnal.qolamuna.id/index.php/JQ/article/view/146

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

11-20 of 31

You may also start an advanced similarity search for this article.