INTEGRASI ILMU LINGUISTIK DALAM KURIKULUM BAHASA INDONESIA SEKOLAH DASAR: PERSPEKTIF TEORITIS DAN IMPLIKASINYA

Authors

  • Fitra Asysyifa Universitas Sebelas Maret Author

Keywords:

Integrasi, Ilmu Linguistik, Bahasa Indonesia, Sekolah Dasar

Abstract

The learning of Indonesian language in elementary schools is still dominated by mechanical aspects, such as memorizing types of words, sentence structures, filling in the dots in the text without giving space for understanding the linguistic meaning in depth. There are still many teachers who have not made linguistic science the basis for developing learning strategies, so that the learning process tends to be procedural rather than conceptual. Using a qualitative literature study approach, this study highlights the contribution of linguistic branches such as phonology, morphology, syntax, and semantics in building a comprehensive and applicable understanding of language at the primary level. The results of the study show that the utilization of linguistics not only strengthens students' language skills, but also improves critical, logical and creative thinking. The role of teachers becomes very strategic as facilitators who are able to apply linguistic theories in contextualized and fun learning practices. This study recommends applied linguistics training for teachers, as well as the development of adaptive and scientifically-based curriculum and teaching materials. The implications of the results of this study include theoretical, practical, and policy aspects, which overall support the improvement of the quality of Indonesian language education at the elementary school level.

References

Alek. (2018). Linguistik Umum. Penerbit Erlangga.

Ali, M. (2020). PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DAN SASTRA (BASASTRA) DI SEKOLAH DASAR. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839

Chaer, A., & Agustina, L. (2010). Sosiolinguistik: Suatu Pengantar . Rineka Cipta.

Dewayani, S. (2023). BAHASA INDONESIA AKU BISA! Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. https://buku.kemdikbud.go.id

Evizariza. (2024). PENGANTAR ILMU LINGUISTIK DARI FONOLOGI HINGGA PRAGMATIK. PT Media Penerbit Indonesia.

Farhurohman, F. (2017). Implementasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Primary, 9(1).

Hujaefa, Muhammad, Saragi, D. M., Sitorus, N., & Saragi, C. N. (2024). Pengantar Linguistik: Teori, Konsep dan Penerapan. CV Gita Lentera.

Ilhami, A. (2022). IMPLIKASI TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF PIAGET PADA ANAK USIA SEKOLAH DASAR DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 605–619. https://doi.org/10.23969/jp.v7i2.6564

Irfadila, M. S. (2024). KONTRIBUSI FILSAFAT TERHADAP IMPLEMENTASI KOMPETENSI LINGUISTIK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA. Inovasi Pendidikan, 11(1). https://doi.org/10.31869/ip.v11i1.5648

Khoiruman, M. (2021). Analisis Hambatan Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Kajian Linguistik, 9(2). https://doi.org/10.35796/kaling.9.2.2021.38949

Lindayani, R., Suriyadi, & Saerudin, S. (2024). Pengantar Ilmi Bahasa. Garudhawaca.

Mahsun. (2017). Pengembangan bahan ajar berbasis struktur bahasa dalam pembelajaran Bahasa Indonesia . Jurnal Bahasa Dan Seni, 4(2), 110–124.

Mardiana, D., Teguh Supriyanto, R. M., & Pristiwati, R. (2021). Tantangan Pembelajaran Abad-21: Mewujudkan Kompetensi Guru Kelas Dalam Mengaplikasikan Metode Pengajaran Bahasa. Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 1–18. https://doi.org/10.33084/tunas.v6i2.2519

Rahmatika, F. (2016). ANALISIS SINTAKSIS BAHASA INDONESIA PADA KARANGAN NARASI SISWA KELAS IV SDN SE-KECAMATAN CANDISARI KOTA SEMARANG. Universitas Negeri Semarang.

Rahmayanti, N. S., Qurrotu’ain, N., Ramadhani, N., & Azis, A. (2025). Tantangan Pendidikan Islam di Era Globalisasi dalam Menjaga Nilai-Nilai Keislaman. Qolamuna, 2(1).

Sahnan, A., & Wibowo, T. (2023). ARAH BARU KEBIJAKAN KURIKULUM MERDEKA BELAJAR DI SEKOLAH DASAR. SITTAH: Journal of Primary Education, 4(1), 29–43. https://doi.org/10.30762/sittah.v4i1.783

Santa, P., Tarigan, C. B., Sapta, D., Simanjuntak, R., Purba, S., Hutabarat, N. R., Ekel, E., Tarigan, B., Keliat, N., Katolik, U., & Thomas, S. (2024). Pemerolehan Bahasa Anak dalam Kajian Morfologi di SD Negeri 065013. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2).

Solikhah, I. (2014). PARADIGMA BARU PEMBELAJARAN BAHASA DAN RESISTENSI MASYARAKAT TERHADAP PERUBAHAN. CENDEKIA: Journal of Education and Teaching, 8(2), 151. https://doi.org/10.30957/cendekia.v8i2.60

Srisudarso, M., Hermanto, B., Putri, Y. P., Ramli, R. B., & Pattiasina, P. J. (2024). Linguistik Umum (PT. Mafy Media Literasi Indonesia, Ed.).

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.

Syihabudin, S. A., & Ratnasari, T. (2020). Model Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Efektif pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 2(1), 21–31. https://doi.org/10.52005/belaindika.v2i1.26

Unsiah, F., & Yuliati, R. (2018). Pengantar Ilmu Linguistik. UB Press. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=P95qDwAAQBAJ&o…DJpa5DX9o&redir_esc=y#v=onepage&q=ilmu%20linguistik&f=false

Zuaebun, I. Z. (2025). Analisis Wacana di Kelas 5 Sekolah Dasar Islam Elhakim: Pendekatan Linguistik dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Khatulistiwa, 6(1), 41–51. https://doi.org/10.69901/kh.v6i1.341

Downloads

Published

14-06-2025

How to Cite

INTEGRASI ILMU LINGUISTIK DALAM KURIKULUM BAHASA INDONESIA SEKOLAH DASAR: PERSPEKTIF TEORITIS DAN IMPLIKASINYA. (2025). Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi Dan Humaniora, 2(1), 293-302. https://jurnal.qolamuna.id/index.php/JQ/article/view/222

Similar Articles

1-10 of 16

You may also start an advanced similarity search for this article.