Landasan Filosofis Pendidikan Agama Islam Ditinjau Dalam Perspektif Filsafat Pancasila
Keywords:
Landasan Filosofis , Pendidikan Agama Islam, Filsafat PancasilaAbstract
The philosophical basis of Islamic religious education in the perspective of Pancasila philosophy is an in-depth study to integrate religious and national values. Islamic religious education functions as a means of forming human characters who are faithful, pious, and have noble morals. On the other hand, Pancasila as the foundation of the Indonesian state contains universal values that reflect the morality and diversity of the nation. Therefore, the researcher then attempted to conduct a study entitled Philosophical Basis of Islamic Religious Education Reviewed in the Perspective of Pancasila Philosophy. This study uses a qualitative approach with a literature study method. This study aims to explore the relevance of Pancasila values as a philosophical basis in Islamic religious education, with an emphasis on the integration of the values of God, humanity, unity, democracy, and social justice. The method used is a descriptive-analytical approach by examining philosophical literature. The results of the study indicate that Pancasila is in harmony with the basic principles of Islamic religious education. The value of Belief in the One Almighty God is in line with the concept of tauhid; the value of humanity supports the formation of noble morals; the value of unity encourages ukhuwah; democratic values reflect the syura in Islam; and social justice values support justice in sharia. Therefore, Islamic religious education based on the philosophy of Pancasila can be an important pillar in realizing a religious, harmonious, and civilized Indonesian society.
References
Abdul Majid & Dian Andayani . (2006). Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Abdullah, A. (2001). Al-Ta'wil al alimi : Kearah Perubahan Paradigma Penafsiran Kitab Suci. Al-Jami'ah .
Arief, A. (2002). Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam . Jakarta : Ciputat Press.
Baxwell, S. I. (2000). Postmodernism and Other Future A Ziauddin Sardar Reader . London: Pluto Press.
Azhary. (1992). Negara Hukum, Suatu Studi Tentang Prinsip-Prinsipnya, Dilihat Dari Masa Kini . Jakarta: Bulan Bintang.
Farhan, A. I. (1983). Al-Tarbiyat al-Islamiyah baina al-Ashalah wa al-Mua'sharah .Amman : Dar al-furqan .
Hamka. (2004). Tafsir Al-Azhar Juz 30. Jakarta: Panji Mas.
Jumali. (2004). Landasan Pendidikan . Surakarta: Muhamadiyah University Press.
Kattsoff, L. (1995). Pengantar Filsafat . Yogjakarta: Tiara Wacana.
Langgulung, H. (1987). Asas-asas Pendidikan Islam. Jakarta: Al-Husna.
Latif, Y. (2014). Mata Air Keteladanan Pancasila Dalam Perbuatan. Bandung : Mizan Media Utama .
Latif, Y. (2011) . Negara Paripurna, Historisitas, Dan Aktualitas Pancasila . Jakarta: Gramedia.
Muhaimin . (2003). Wacana Pengembangan Pendidikan Islam . Yogjakarta: Pustaka Pelajar .
Nurhuda. (2022). Landasan Pendidikan . Malang : Ahli Media Press.
Rumi, F. (2000). Filsafat Ilmu . Makasar: UMI Thoha Press.
Subagyo. (2015). Metode Penelitian dalam Teori dan Praktik. PT Rineka Cipta.
Sukardja, Ahmad. Piagam Madinah Dan UndangUndang Dasar NRI 1945, Kajian Perbandingan Tentang Dasar Hidup Bersama Dalam Masyarakat Yang Majemuk (Jakarta: Sinar Grafika,2012).
Sutrisno, S. (2006). Filsafat Dan Ideologi Pancasila. Yogjakarta: Andi.
Syahidin. (2020). Pendidikan Agama Islam Diperguruan Tinggi Umum. Bandung : UPI PRESS.
Syaripudin, T. (2008). Landasan Pendidikan. Bandung: Percikan Ilmu.
Afifudin, Ismail Ishak. “Landasan Filosofis Pendidikan Islam : Konstruksi Tipologis Pendidikan Islam di Era Modern”. Jurnal Al-Musannif : Pendidikan Islam dan Keguruan,
Ali Chozin, Muhamad. “Peran Asas Tunggal Pancasila Dalam Membendung Gerakan Ideologi Islam Garis Keras”. Jurnal Islam-Indonesia 1, no. 1 (2015).
Kaelan.(2005). Filasafat Pancasila Sebagai Filsafat Bangsa Negara Indonesia . Makalah pada Kursus Calon Dosen Pendidikan Kewarganegaraan .
Kholil Ridwan, Muhamad. “Penafsiran Pancasila Dalam Perspektif Islam: Peta Konsep Integrasi,” Dialogia 15, no. 2 (2017): 199–220.
Marjuni. Filsafat Pendidikan Pancasila dalam Persfektif Pendidikan Islam di Indonesia. Jurnal Aqidah-Ta Vol. VII No. 1 Thn. (2021). Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar.
Rizal, Ahmad Syamsu. (2014). Filsafat Pendidikan Islam Sebagai Landasan Membangun Sistem. Ta'lim.
Ruslan, Idrus. “Membangun Harmoni Kehidupan Berbangsa Dan Bernegara Dengan Nilai Islam Dalam Pancasila,” TAPIs 2, no. 2 (2013)
Sabeni, A. (2020). Landasan Filosofis Pendidikan Agama Islam: Telaah Kajian Teoritik Dalam Upaya Memperkokoh Landasan Filsafat Pendidikan Islam . Al-Ilm STIS HARSY.
Sahrur, M. (2000). Nahwu Usulul Jadidah Li al--Fiqh al-Islamiy . Damaskus: Al-Ahasi .
Sedar Marhaeni, Sri. “Hubungan Pancasila Dan Agama Islam Dalam Negara Kesatuan Republik Indonesia,” JPPKn (Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan) 2, no. 1(2017).
Semadi, Y. P. (2019). Filsafat Pancasila Dalam Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Filsafat Indonesia, 82-89.
Syahid, Nur. (2021). Landasan Pendidikan Islam Ditinjau dalam Perspektif Filsafat pendidikan Islam. SCHOLASTICA, 67-80.
Website
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 El-Badr: Jurnal Pemikiran dan Peradaban Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.








